Storgatan i Halmstad byggs om för att öka tillgängligheten för alla.
Storgatan i Halmstad byggs om för att öka tillgängligheten för alla.

Stadskärnan engagerar

Efter den stora uppslutningen från medborgarna i Halmstad kring Rajko Stankowic och hans framtid som korvförsäljare på gatorna i stan har kommunen påpassligt fångat in intresset.

ANNONS
|

Tack och lov har det ogenomtänkta och förhastade beslutet att placera korvvagnen på andra sidan Nissan tagits tillbaka.

När medborgardialogen på kommunens hemsida om centrumutveckling avslutades i helgen hade hela 2708 svar lämnats in, vilket är mer än vid någon annan tidigare dialog. Även om inte alla synpunkter och önskemål kan genomföras är det viktigaste nu att ta tillvara alla människors känsla för innerstaden.

För även om Halmstad är över 700 år gammal utvecklas stadskärnan i takt med att nya behov uppstår och andra försvinner. Just nu är den politiska majoritetens största ambition uttalad i målet att ta hem priset som Årets stadskärna 2020, vilken Varberg snöpligt nog knep förra året.

ANNONS

Och visst är det bra med priser och utmärkelser som en sporre. Men det är också viktigt med ett djupare och bredare perspektiv som håller i längden.

”Den levande staden – för vem” är ämnet för samtalsserien Vi pratar om det i årets första avsnitt som genomförs på Hallandsscenen på Stadsbibliotekets andra våning i morgon torsdag. Där samtalar en panel, under ledning av Adam Andersson från Europa direkt, och den består av universitetslektorn i byggteknik Ingrid Svetoft från Högskolan i Halmstad, arkitekten Lars Nilsson från White arkitekter och ordföranden i Halmstads Cityutveckling AB Fahrad Badeie.

När politikerna i teknik- och fritidsnämnden tidigare bestämde sig för att ambulerande matvagnar inte platsade i innerstaden var det ett beslut som inte riktigt gick i takt med våra behov och önskemål. Jag tror att många förtroendevalda blev smått överraskade av den kraftfulla reaktionen. Ibland måste en del beslut fattas som inte gillas av alla. I politiken handlar det om prioriteringar och principer som måste stämma med lagar, förordningar och lokala bestämmelser.

Ett annat exempel är den nu aktuella – och efterlängtade – ombyggnaden av Storgatan till en riktig gågata. Äntligen tas de klumpiga storgatstensbunkrarna bort med sina trista planteringar. På kuppen har träden sågats ned. Jag befarar att de ersätts med mobila planteringar liknande de som misspryder Stora torg numera. Men sett till helheten är det ändå bättre att hela Storgatan blir mer tillgänglig för alla som går, cyklar, åker barnvagn eller tar sig fram med rullator och rullstol. Det har varit litet si och så med den saken hittills där vi kryssat fram mellan gaturopare, cykelställ och serveringar.

ANNONS

Om Halmstad på allvar vill ta upp kampen med de samtidiga etableringarna på externvaruhusen måste innerstaden få en chans vara levande, spännande och vacker. Och den blir bara levande om butikerna, serveringarna, lekplatserna, torgen och gågatorna är tillgängliga med gemensamma öppettider, en bra blandning för alla plånböcker och där den förhatliga bilen också får plats. Kristdemokraternas förslag om p-skivor borde utredas närmare.

ANNONS