Ge alla elever i skolan samma chans och för att klara det svåra uppdraget krävs att skolan åter förstatligas.
Ge alla elever i skolan samma chans och för att klara det svåra uppdraget krävs att skolan åter förstatligas.

Låt staten driva skolorna

Det finns mycket i samhället som vi medborgarna är bäst på att sköta själva och numera har vi vant oss vid valfriheten. Med det finns också mycket som är samhällets ansvar. Tack och lov vilar det ansvaret kvar.

ANNONS
|

Men på ett område är Sverige inte längre ett jämlikt land och därför måste staten ta över. Det handlar så klart om skolan och jag tar risken att låta som Liberalernas partiledare Jan Björklund när den senaste Pisa-studien presenterades häromdagen. Som tidigare utbildningsminister hade han flera anledningar att vara lika nöjd som sin efterträdare Gustav Fridolin (MP) med att skolresultaten nu vänder uppåt i läsförståelse och matematik, fast inte lika mycket i naturkunskap.

I stället för att ge sig in i den tramsiga diskussionen om vem och vad som motat den nedåtgående trenden, var båda överens om att skolan numera behöver arbets- och studiero. Åtminstone lät det så när jag hörde dem i Sveriges Radios Studio 1 i tisdags.

ANNONS

Men ingen av dem nöjda med att klyftorna ökar och att avståndet mellan de som presterar bäst ökar i förhållande till de elever som inte lyckas alls. Det var skönt att höra att de också var ense om detta, men när det gäller vad som ska minska ojämlikheten tar detta samförstånd slut. Märkligt nog. För både Liberalerna och Miljöpartiet tycker att staten ska ta tillbaka ansvaret för skolan. Problemet är att MP sitter i en regering med det parti som genomförde kommunaliseringen.

Skolans huvudsakliga uppgift är kompensatorisk. Det är i skolan som barn från studieovana hem, eller "familjerna utan böcker i bokhyllorna" som utbildningsministern säger, ska få hjälp att hitta läsäventyren, matematikens logik och skrivandets förtrollande konst. Vem ska annars göra det?

Fortfarande är det så att elever går igenom nio års obligatorisk grundskola utan dessa grundläggande färdigheter. De har ingen eller liten chans att komma ifatt denna brist längre fram i livet. Det är skolans ansvar, lärarnas och rektorernas, att förse våra barn med verktygen så att de kan snickra vidare på sina liv.

I dag är skolan ojämlik för att det ser olika ut i landets 290 kommuner, även om alla lyder under samma läroplan och har samma möjligheter att söka statsbidrag. Det är kommunerna som ska betala lärarlönerna och bygga skolorna. Samtidigt som kommunerna också ansvarar för att ge behövande medborgare en dräglig social standard, svarar för barn- och äldreomsorgen, sophanteringen, vatten- och avlopp. Ja, listan är lång. Störst del av den kommunala budgeten tar skolan. Är det rimligt att fortsätta så? Skattehöjningar väntar runt hörnet.

ANNONS

Gustav Fridolins insatser består i statliga bidrag än och än dit. Eller "ett statligt duttande" med Jan Björklunds ord och jag är benägen att hålla med.

Skolreformen från 2011 var mycket omfattande och behöver mer tid för att sätta sig rejält. Men fler måste på allvar börja arbeta för att Sverige ska få en statlig skola igen. Först då ökar möjligheterna att landet återtar platsen i världen som det mest jämlika där alla har samma chans. För det är i skolan det börjar.

ANNONS