Halmstads kommuns hemsida hamnar på bottenplats i SKL:s undersökning av tillgängligheten.
Halmstads kommuns hemsida hamnar på bottenplats i SKL:s undersökning av tillgängligheten.

Indirekta Halmstad

Förebilden har varit privata företag som har en liknande funktion. Det är självklart upp till varje kommun att själv välja strategi. Men det kan finnas anledning att fundera över om kommu­nernas transparens och tillgänglighet ökar.

ANNONS
|

Inledningen är hämtad från undersökningen ”Information till alla?”, en granskning av kommunernas webbplatser 2016 utförd av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Arbetsgivarorganisationen siktar främst in sig på de kommuner, som likt Halmstad, satsat på ”en väg in”, där merparten av kommunikationen med medborgarna sker via ett enda kontaktcenter. På Rådhuset i Halmstad bemannas det av 32 anställda varav 26 är så kallade servicevägledare.

Nyligen uppmärksammades dilemmat med sekretessen för gode män som kontaktar kommunen via Halmstad direkt. Anne-Marie Lövgren beskrev på nyhetsplats i HP (10/1) hur hon fått beskriva ärendet för en telefonist som i sin tur bad överförmyndaren ringa upp. Tidigare har kontakten skötas direkt per telefon. Chefen för kontaktcentret bedyrar att personalen är bunden av sekretess.

ANNONS

För min del kan det ändå räcka med misstanken om att känsliga uppgifter kan sippra ut och det är förstås inte bra.

Innan Halmstad direkt infördes fanns kontaktuppgifter med namn, telefonnummer och e-postadresser på kommunens tjänstemän i de olika förvaltningarna på kommunens hemsida. Så är det inte riktigt längre eftersom Halmstad direkt ska fungera som länk till medborgare, företagare och alla andra som söker kontakt. Frågan är förstås hur pass mycket bättre det är, i en tid när vi i nästan alla andra sammanhang uppmanas att hantera mängder av ärenden via webben.

SKL vill väcka diskussion med sina undersökningar som pågått sedan 2009: ”Ligger det i linje med att kommunen ska sträva efter att göra sig mer tillgänglig för medborga­ren? Stärker det eller försvårar det servicen till med­ borgare, föreningar och företag men även andra som har till uppgift att granska möjligheten till insyn och transparens av kommunens arbete? Är detta fören­ligt med kommunen som en demokratisk institution?”

Halmstads kommun hamnar långt ned i botten på SKL:s undersökning när det gäller att hitta kontaktuppgifter till nyckelpersoner på hemsidan. 6 procent är den låga andelen av träffar på uppgifter till exempelvis kommunråden, socialchefen, kommunchefen och skolchefen. Grannkommunerna klarar det här betydligt bättre, Laholm 50 procent och Hylte 57 procent.

ANNONS

I går stoltserade kommunens webbsida, ”Halmstads kontaktcenter är 'Bäst i Sverige'”, om resultatet från kundundersökningsföretaget Bright som tittat på Halmstad och nio andra av landets kontaktcenter. 90 procent var nöjda, medan snittet lågt på 87 procent.

Visst. Den här undersökningen har tittat på tio av landets kommuner. På samma plats uppges att en tredjedel av landets kommuner har någon form av kontaktcenter. Det blir runt 87 kommuner. Hur de övriga omkring 70 kommunerna ligger till får vi inte veta den här gången. Allt medan kommunens egen hemsida hamnar på bottenplats - där bara två av 290 kommuner saknas.

ANNONS