Fortfarande 2017 är det enkelspår på delar av den över hundraåriga Västkustbanan.
Fortfarande 2017 är det enkelspår på delar av den över hundraåriga Västkustbanan.

Prioritera Västkustbanans dubbelspår

Gång på gång halkar utbyggnaden av dubbelspår på Västkustbanan ned i prioriteringsordningen i budgettider. Nu räcker det.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Västkustbanan är en gemensam angelägenhet för Region Halland och Region Skåne, men järnvägsförbindelsen har också avgörande nationell betydelse.

Därför är det viktigt att regeringen och infrastrukturminister Anna Johansson (S) påminns om att dubbelspåret måste byggas ut till 100 procent och inte som nu bara till 88 procent.

Det är flaskhalsarna som bromsar. Då hjälper det föga att den dyra, men nödvändiga, tunneln genom Hallandsås förkortar restiden. Mellan Ängelholm och Helsingborg blir det stopp eftersom tågen får vänta vid möten på enkelspåret. Likaså är det fortfarande genom Varberg i väntan på tunnelbygget och dubbelspåret.

Därför måste uppmaningen från Mikael Stamming, utvecklingsdirektör i Region Skåne, och Jörgen Preuss, biträdande regiondirektör i Region Halland tas på allvar. Pengar måste öronmärkas för dubbelspår på Västkustbanan i infrastrukturpropositionen så att det finns tillräckliga resurser.

ANNONS

Bakgrunden till skrivelsen är att Trafikverket larmat om resursbrist som hotar att stoppa den planerade dubbelspårsutbyggnaden söderut. ”Detta får inte ske”, menar brevskrivarna tydligt och klart.

Vad är det annars för vits med att tunneln genom Hallandsås ökat kapaciteten från fyra tåg i timmen till 24 och att den möjliga godsvikten har fördubblats? Ingen alls, om tågen fastnar i flaskhalsarna.

Ska järnvägstransporterna kunna matcha konkurrensen med all rullande tung lastbilstrafik på E 6, som löper parallellt med spåren, måste pengarna fram nu. Det borde den rödgröna regeringen inse om dess klimatansvar någonsin ska kunna tas på allvar. Eftersom transporter på väg är en stor miljöbov.

ANNONS