Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Hör inte hemma i klassrummet. Bild: JESSICA GOW / TT

Mattias Karlsson: När den sista mobilen är borta kommer studieron

Så länge som nackdelarna med mobiler i skolan är fler än fördelarna, ska de också vara förbjudna.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

Den moderna mobilen är en fantastisk apparat. Förutom att ringa med går det numera att surfa, ta bilder och använda en hel rad av appar för olika användningsområden. På kort tid har helt enkelt mobilen förändrat det dagliga beteendet för många.

Men användandet av mobilen har också nackdelar, framför allt kan den stjäla mycket uppmärksamhet. Detta är ett välkänt faktum inom skolvärlden. Därför är ett mobilförbud i skolan ett välkommet förslag för den som sätter kunskapsinlärningen i centrum.

I Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L finns ett skarpt förslag om att införa mobilförbud i skolan med en lagstiftning som ska gälla från den 1 januari 2021.

Visserligen har rektorn på en skola redan i dag möjlighet att införa mobilförbud på lektionerna eller under hela skoldagen. Men det krävs en aktiv handling för att mobilen ska vara förbjuden.

Med det nya förslaget är syftet att det redan från början ska råda ett generellt mobilförbud i klassrummet och att rektor eller lärare sedan har rätten att besluta att mobiler kan användas vid specifika tillfällen.

Det är framför allt Liberalerna som har drivit frågan om ett mobilförbud och som kom med ett konkret förslag för ett år sedan. Därefter svängde Socialdemokraterna i frågan och gick på samma linje som Liberalerna. Att förslaget nu finns med i JÖK:en är därför inte konstigt.

Men förslaget om mobilförbud väcker kritik. Torbjörn Ott har forskat på ungdomars mobilanvändning i skolan och han tror inte att ett mobilförbud skulle gynna eleverna. Han menar att det är motsägelsefullt att förbjuda mobiler samtidigt som skolan går mot en allt mer digitaliserad undervisning

”Så vill man plocka bort ett av verktygen som är så centralt i den här världen. Då lägger man ju lite locket på för att kunna utveckla en gynnsam användning av mobiltelefoner i skolan”, säger Torbjörn Ott till Ekot i Sveriges Radio (4/2).

Men mobilen måste sättas in i ett större sammanhang. Vetenskapliga studier som har gjorts om mobilanvändning i skolan visar att de leder till sämre kunskapsinlärning. Dessutom kan elever mobba och trakassera varandra med mobiltelefonerna, framför allt genom sociala medier.

Det finns mycket som pekar på att nackdelarna med mobiler i skolan är fler är fördelarna – och då ska de också vara förbjudna. Som ett pedagogiskt hjälpmedel i undervisningen har mobilen däremot en plats i klassrummet. Men då är det upp lärarna att besluta när de ska få användas.

Dagens skola har ett stort behov av mer studiero. Ett mobilförbud löser inte det problemet men är en viktig pusselbit för att förbättra skolresultaten.

Dessutom skulle ett förbud särskilt gynna de svaga eleverna och därmed öka den så viktiga likvärdigheten. Skolans mål måste vara att ingen elev ska hamna på efterkälken.