Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bra skolresultat kräver trygghet och studiero. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Mattias Karlsson: Örnaskolans rektor ska inte kritiseras utan hyllas

Det är inte passiva rektorer som den svenska skolan behöver, utan skolledare som tar aktiva beslut för att säkerställa trygghet och studiero.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

Fem dagars avstängning från skolan. Det blev påföljden för åtta snöbollskastande elever på Örnaskolan i Hyltebruk. När snöbollskastningen på skolan gick överstyr tog rektorn Per Henriksson i förra veckan det drastiska beslutet om avstängning från skolan om en elev bröt mot förbudet att kasta snöboll .

Det var en aktiv handling från en rektor som behövde skapa trygghet och ordning. Men Per Henrikssons beslut har varit kritiserat, och det har höjts röster om att en avstängning inte står i proportion till själva handlingen, att kasta snöboll.

I en intervju med Hallandsposten menar Maria Olausson, undervisningsråd på Skolverket, att en avstängning kan strida mot skolplikten och lyfter i första hand fram skriftlig varning och kvarsittning som lämpliga åtgärder. Skulle detta inte räcka har Skolverket andra förslag på åtgärder.

”Kanske behöver kommunen skjuta till mer resurser, skolan kan plocka in fler vuxna på rasterna för att öka vuxennärvaron och man kan begränsa vilka elever som har rast samtidigt”, säger Maria Olausson avslutningsvis i intervjun (8/2).

Det är ju lättare sagt än gjort i Hylte kommun, där skolan nu står inför drakoniska nedskärningar om årets budget ska hållas.

Frågan om ordning och reda i klassrummet har aktualiserats genom den nyligen beslutade Januariöverenskommelsen mellan regeringspartierna, L och C. Skolan är ett av de prioriterade områdena och det står att regeringen ska driva en politik som ska stärka ordning och reda i klassrummet. Ett förslag för att uppnå detta är att ”elever som hotat eller utsatt andra för våld lättare ska kunna stängas av eller omplaceras”.

I en debattartikel på DN Debatt på tisdagen tar två skoldebattörer upp regeringens strävan efter att stärka studieron i skolan. Enligt de två debattörerna, professor Magnus Henrekson och lärare Isak Skogstad, har en skolrektor redan i dag stora befogenheter att genomföra lämpliga disciplinära åtgärder, men nio av tio rektorer uppger att de inte anser att det är önskvärt. I stället föredrar de ”samtal, stöd och förebyggande arbete”, som det heter i en enkät (DN 12/2).

Därför menar de två skoldebattörerna att regeringen bör gå ett steg längre och göra det obligatoriskt för rektorer att vidta åtgärder vid lagbrott eller när en elev upprepat bryter mot skolans ordningsregler.

Det är inte passiva rektorer som den svenska skolan behöver utan mer aktiva skolledare. Därför är det fel att kritisera Örnaskolans rektor för att ha vidtagit åtgärder mot snöbollskastarna. I stället ska Per Henriksson hyllas för sin insats.

Trygghet och studiero i klassrummet måste alltid vara i fokus för en rektor. Det är en förutsättning för att vända den negativa trenden i den svenska skolan med ökad ojämlikhet och segregation. Låt stå.

LÄS MER: Mattias Karlsson: Helt rätt att stänga av elever som kastar snöboll på skolan

LÄS MER: Snöbollskrig – nu kan elever stängas av från skolan

LÄS MER: Skolverket ser avstängning som sista utväg