Tåg. Den 57 kilometer långa tunneln i Pollegio, Schweiz,öppnade 2010.
Tåg. Den 57 kilometer långa tunneln i Pollegio, Schweiz,öppnade 2010. Bild: Samuel Golay

Låt snabbtågen binda ihop Europa

Resvägar. EU arbetar hårt för att skapa nio korridorer för att göra det enklare att resa kors och tvärs genom unionen.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Att kunna resa och skicka varor binder samman oss människor. Bra kommunikationer vidgar arbetsmarknadsregioner och ökar tillväxten. Längs vattenvägar, räls och vägar växer samhällen, det vet vi från historien. Därför är det viktigt med investeringar i infrastruktur.

Den största satsningen står kineserna för i ”One Belt One Road-initiativet”. De ämnar investera astronomiska 900 miljarder dollar i en ny sidenväg till Europa – allfartsvägarna öppnas upp till gagn för både européer och asiater. Inte helt fel när USA reser handelshinder runtomkring sig.

Kineserna har under de senaste tio åren rullat ut 20 000 kilometer höghastighetsjärnväg i Mittens rike – mer än resten av världen tillsammans. Ytterligare 15 000 kilometer snabbspår ska läggas fram till 2025. Längs dessa kommer en rad nya tätorter att växa fram och runt megastäderna Peking, Shanghai och Guangzhou bor allt fler människor som arbetspendlar. Undersökningar visar att mer än hälften av resorna inte skulle ha företagits om det inte vore för snabbtågen.

ANNONS

Kontinentaleuropa har sedan århundraden tillbaka mängder av städer och byar, men de är onödigt separerade av nationalstater, bergsmassiv och farvatten. Att resa snabbt, billigt och enkelt med tåg är inte en självklarhet. Det vet alla som försöker tågluffa genom Europa.

EU arbetar dock hårt för att skapa nio korridorer för att göra det enklare att resa kors och tvärs genom unionen. En av de viktigaste går från Skandinavien till Sicilien.

Några viktiga länkar på vägen är redan färdigställda, inte minst Öresundsbron som bundit samman fyra miljoner människor i Danmark och Sverige. När tunneln under Fehmarnbelt mellan Rödby och Puttgarden invigs 2028 kommer restiden minska till två timmar och 40 minuter mellan Köpenhamn och Hamburg, vilket alla torde inse hur mycket det betyder för möjligheterna att pendla och göra affärer. Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner.

Flaskhalsen genom Alperna håller också på att byggas bort med en tunnel som öppnas 2026 genom Brennerpasset mellan Schweiz och Italien.

Höghastighetståg mellan Milano och Neapel har redan halverat restiden och ökat resandet markant. Söderöver går det däremot mer långsamt, både med investeringarna och att ta tåget. Det tar ett tag att ta sig till Palermo.

Detta visar hur angeläget det är med politiskt samarbete i Europa. Utan gemensamma standarder och långsiktiga strategier förblir landmassan otillgänglig.

ANNONS

I en tid då många har stora behov att poängtera kulturella skillnader och att upprätthålla gränser ska vi skicka en tacksamhetens tanke till EU:s byråkrater som bereder bättre kommunikationsvägar och politiker som fattar investeringsbeslut.

När vi reser lär känna varandra. När vi köper och säljer varor och tjänster inser vi förhoppningsvis vilken rikedom det är. För allt detta är då rakt ingen självklarhet.

För 100 år sedan löpte skyttegravar från Atlantkusten till Alperna, i vilka miljoner unga män dog av kulspruteeld och senapsgas. Det känns avlägset för den som susar fram genom Europa.

Sofia Nerbrand
Sofia Nerbrand
ANNONS