Väntetid. Försäkringskassan har halverat väntetiden det senaste året. Nu behöver ytterligare en halvering sår är myndigheten är i hamn. Bild: Henrik Montgomery/Scanpix
Väntetid. Försäkringskassan har halverat väntetiden det senaste året. Nu behöver ytterligare en halvering sår är myndigheten är i hamn. Bild: Henrik Montgomery/Scanpix

Korta kassans väntetid - det är en fråga om frihet

Förvaltning. Kan Försäkringskassans nyanställningar lyckas korta den JO-kritiserade och långa väntetiden ännu mer?

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Ledare 18/7. Väntetiderna har kortats hos Försäkringskassan efter Justitieombudsmannens kritik från slutet av mars i år, det rapporterade Dagens Nyheter i förra veckan (13/7). Det är bra, men långt ifrån tillräckligt.

Under 2016 utredde JO den långa väntetiden för att få beslut i sin omprövning av sjukpenning och assistansersättning.

Anledningen var att över hundra JO-anmälningar hade lämnats in av olika sökande som hade väntat över ett halvår på att få sina ärenden omprövade.

Försäkringskassan tog mellan 20 och 25 veckor på sig för att ta beslut i sjukpennings-ansökan. Det är vansinnigt lång tid. Både sjukpenning och assistansersättning är livsviktiga medel för de människor som är i behov av dem. Medel som ger både frihet och trygghet.

ANNONS

Det tyckte JO också, så kritiken var skarp.

JO anmärkte att omprövning inte borde ta mer än sex veckor om det inte finns särskilda anledningar. Dessutom, menade JO, så fogar Försäkringskassan över livsavgörande medel.

Redan när kritiken framfördes svarade myndigheten med att de redan genomförde en del effektivitetsåtgärder. Åtgärderna innebar att kassan begärde övertid av sina anställda och att ny personal anställdes.

Då var Försäkringskassan övertygad om att det skulle leda till förbättringar, medan JO förhöll sig fortsatt skeptisk, eftersom att anmälningarna fortsatte strömma in. Och båda myndigheterna fick rätt.

Åtgärderna verkar ha gett resultat. Den genomsnittliga vänte-tiden för en omprövning är nu tio veckor. De har alltså mer än halverat handläggningstiden. Det är en imponerande ansträngning. Men det är fortfarande inte tillräckligt, och väntetiden är för lång. Bland annat ligger väntetiden för omprövning av assistansersättning på lite mer än elva veckor. Det är allvarligt.

Alla ärenden ska enligt Förvaltningslagen ske så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att rättsäkerheten åsidosätts. Myndigheter ska alltså vara varsamma med skattemedel, inte vara onödigt komplicerade, följa lagstiftningen och inte ta omotiverat lång tid på sig för beslut.

Det är en svår balansgång. Och oftast kämpar myndighetspersonal på med de resurser de har att tillgå. Det är dock svårt att förstå hur beslut, vars underlag finns tillgängligt, tar över tio veckor. Än mindre 25 veckor.

ANNONS

I slutändan handlar de långa väntetiderna om en överdriven belastning. Och det var klokt av Försäkringskassan att anställa ny personal. Förhoppningsvis leder det till ytterligare förkortningar i väntetiden.

För när staten inte lyckas genomföra sina uppgifter enkelt, billigt, snabbt och rättssäkert är det de som är i störst behov medlen som drabbas.

ANNONS