Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Snabba. Höghastighetståg på rad i Kina.

Joakim Broman: Snabba tåg är framtiden för Sverige

Bygg för snabbtågen – och gör det så snabbt som möjligt.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L är 16 sidor lång. En av de största satsningarna tar dock bara upp en enda mening: nya stambanor för höghastighetståg ska byggas.

Trots att Liberalerna är en del av ”JÖK:en” är partiledaren Jan Björklund avvaktande. ”Det ska inte läsas som ett skarpt löfte om att bygga för höghastighetståg, det är ett åtagande”, säger han till Aftonbladet (24/1). Björklund vill, liksom Moderaterna, se en färdig plan för finansieringen först.

Förhoppningsvis kan tvivlet hos M och L minska. Höghastighetståg skulle binda ihop mellersta Sverige med de södra landsändarna och krympa avstånden både mellan slutstationerna och i regionerna däremellan. Det övriga järnvägsnätet skulle också få en helt nödvändig avlastning.

Visst måste finansieringen lös-as på ett tillfredsställande sätt. Många har en sund skepsis mot att staten lånar för mycket pengar, men den farhågan bör kunna avfärdas här: det gäller trots allt en långsiktig satsning på infrastruktur, och inte löpande utgifter. Det är heller inte rimligt att en investering som troligen kommer att nyttjas av många generationer enbart belastar den grupp som just nu råkar vara skattebetalare.

Den största invändningen mot projektet – att Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyl inte går ihop – går också att bemöta. Som Dagens industris politiske redaktör PM Nilsson påpekat tar denna kalkyl inte hänsyn till värdet av stadsutveckling och ökat bostadsbyggande, utökade arbetsmarknadsregioner eller kostnader för dagens många förseningar.

Dessutom beräknas riskerna allt för högt, exempelvis genom att den så kallade skattefaktorn förutsätter att alla kostnader ska tas nu, och genom att räntenivåer och risken för krig eller naturkatastrofer skattas högt.

Experter från SJ har också påpekat att man skulle kunna spara pengar på att enbart bygga banorna för 320 km/h, snarare än för både 320 och 250 km/h, bland annat eftersom höghastighetståg klarar brantare backar och mindre tunnelradier – att spränga i berg är dyrt och krångligt.

Om tåget ska vara en attraktiv del av transportsystemet behövs nya stambanor oavsett. Då är det inte dyrare att bygga för högre hastigheter. När restiden mellan Göteborg och Jönköping eller Norrköping och Stockholm sjunker till 45 minuter är det också lätt att se nyttan.

Bygg för snabbtågen – och gör det så snabbt som möjligt.