Ordning. Stöket på svenska skolor måste upphöra.
Ordning. Stöket på svenska skolor måste upphöra. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Glöm inte skolan när ni pratar integration

Skolor som inte fungerar är ett av de största hoten mot en välfungerande integration.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Runtom i Sverige pryder valaffischerna gator och torg. Oavsett parti liknar budskapen varandra: Integrationen måste fungera, otryggheten måste minska, polisen måste få mer resurser. Det är rimligt.

Polisens förebyggande arbete är viktigt för att minska kriminalitet och otrygghet i utsatta förorter. Men polisiära insatser är inte nog. Vänstern har rätt i att sociala åtgärder är nödvändiga – men fel i att det handlar om mer pengar till fritidsgårdar, gratis körkort och annat flum.

Vad som behövs är en total uppryckning av den svenska skolan.

Utbildningsfrågorna har lyst med sin frånvaro i valrörelsen. Det är synd. Skolor som inte fungerar är ett av de största hoten mot en framtida, välfungerande integration.

ANNONS

På flera håll i landet har skolor utsatts för kriminella gäng som försöker rekrytera springpojkar direkt från skolgården. Anmälningarna om hot och våld i skolan har fördubblats på fem år. Enligt en enkät från Dagens Samhälle har sju av tio kommuner skärpt säkerheten genom passerkort, vakter och övervakningskameror. Detta med anledning av bland annat hotfulla föräldrar, hot om skjutningar, våld mot lärare och att okända personer tar kontakt med eleverna.

Att höja säkerheten med kameror och väktare är bra. Men det är inte tillräckligt, och det är en skandal att det har gått så pass långt. Att rektorer och lärare över huvud taget behöver oroa sig över drogförsäljning och fysiskt våld visar att gränsen för vad som kan accepteras har passerats för länge sedan. Toleransnivån måste vara betydligt lägre. Inte ens småbus och stök i matsalen ska förekomma.

Det finns mängder av både svenska och utländska exempel som visar att tydliga ordningsregler, mobilförbud, lärarauktoritet och högt ställda krav är avgörande för skolresultaten. Att förespråka ordning och reda är sedan några år tillbaka en självklarhet för svenska skolpolitiker, men förslagen om hur den svenska skolkulturen kan förändras i grunden har inte direkt haglat tätt.

Bristen på nytänkande är förvisso inte förvånande. Den svenska modellen för problemlösning går ju ofta ut på att man ska sitta ner och ha en "dialog”. Men det räcker inte alltid. Ibland måste man visa att det finns gränser. För att få till en förändring måste lärar- och rektorsutbildningarna uppdateras.

ANNONS

Större fokus måste läggas på hur man praktiskt skapar ordning i klassrummet. Att våld och hot polisanmäls måste vara självklart på alla skolor. Dessutom bör det bli lättare att flytta eller stänga av elever som bråkar, och bryta upp gäng genom att placera elever på andra skolor – i andra delar av länet, om så krävs.

Att unga människor söker sig till kriminella grupperingar beror ofta på att gängen erbjuder status och en gruppidentitet. Det offentliga Sverige måste kontra och visa att dessa ungdomar kan “bli något” i det svenska samhället.

En skola som inte ställer några krav, varken på resultat eller uppförande, signalerar att det inte spelar någon roll vad dessa ungdomar gör med sina liv. Men det gör det. Faktum är att det spelar en helt avgörande roll för Sverige.

Karin Pihl
Karin Pihl
ANNONS