Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

HNJ

För lång uppförsbacke

Infrastruktur. Markarydsbanan och HNJ-banan måste rustas upp krävs nu i en motion från ett par liberala riksdagsledamöter.

Ledare HP 29/9. De liberala riksdagsledamöterna Bengt Eliasson från Halland och Emma Carlsson Löfdahl från Jönköping tar strid för de tvärgående järnvägsförbindelserna i en gemensam motion. De kräver att järnvägsstråken Halmstad-Markaryd och Halmstad-Nässjö snarast rustas upp.

I onsdags var en stor delegation i riksdagshuset för att tala för utvecklingen av HNJ-banan med framför allt trafikutskottet och riksdagsledamöterna. Representanter från kommunerna i Halmstad, Hylte, Gislaved, Värnamo och Vaggeryd var på plats tillsammans med Region Halland och Region Jönköping samt en representant från Stora Enso i Hyltebruk.

Beträffande HNJ-banan ville uppvaktningen framför allt att den används mer för godstrafik i stället för att lasta på långtradare som kör längs Nissastigen.

I december drar det treåriga projektet igång med fler dagliga turer för att få fart på persontrafiken längs spåret där regionen äntligen har investerat för att få mer uppmärksamhet i den nationella trafikplanen.

Men det har varit en uppförsbacke utan dess like. Så sent som 2015 presenterade Region Halland en stråkstudie för Halmstad-Värnamo där resbehovet under ett år hade kartlagts och som enbart andades pessimism utan visioner. Det talas om att stråket är ”svagt” jämfört med andra halländska stråk. Att ”potentialen för ökat resandet inte är stor”, ”branschstrukturen med stor del tillverkning ger en mindre positiv prognos för sysselsättning och befolkningsutveckling”, ”en värdering av potentialen för regionförstoring och regionintegration ger ett svagt resultat”.

Till saken hör att Hylte kommun är den halländska kommun som det senaste året haft den största befolkningsutvecklingen och som ökar i exempelvis Svenskt näringslivs senaste rankning av företagsklimatet.

Tack vare samarbetet tvärs över kommungränserna, via den så kallade Entreprenörsregionen, har frågan om HNJ-banans framtid ändå lyckats få högre status än hos tjänstemännen på Region Halland. Där har förvisso skett en avsevärd förbättring politiskt med nya namn på viktiga positioner. Återstår gör att även få Hallandstrafiken med på banan i högre grad än hittills.

De båda L-märkta riksdagsledamöterna Emma Carlsson Löfdahl och Bengt Eliasson påpekar i sin motion att frågan om upprustning hastar eftersom Trafikverket tvekar att rusta upp eftersom det saknas direktiv. Nu nämns visserligen de båda banorna i den nationella infrastrukturplanen, men det krävs nog fler uppvaktningar och motioner för att det också ska ge resultat i form av pengar. De konstaterar att förvärvsfrekvensen i ”Entreprenörsregionen” visserligen är betydligt högre än riksgenomsnittet, men att det inte sker av sig själv och trots de uppenbara bristerna i infrastrukturen.

MEST LÄST