Ibland är det rena gissningsleken för bilister att hinna upptäcka osynliga fotgängare i vintermörkret.
Ibland är det rena gissningsleken för bilister att hinna upptäcka osynliga fotgängare i vintermörkret. Bild: Peter Korpi

Det är livsfarligt att vara osynlig i trafikmörkret

Även om vi passerat vintersolståndet återstår några månader av mörker. Att cyklister och fotgängare gör sig osynliga i trafiken är både obegripligt och livsfarligt. Tre av tio vuxna använder inte reflex enligt försäkringsbolaget If.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

ANNONS
|

Lagen säger att cyklar ska vara utrustade med broms, ringklocka, vitt ljus fram, rött ljus bak och ekerreflexer. Att bryta mot lagen kostar 500 kronor om något av allt detta saknas. Säkert har polisen annat att göra än att bötfälla mörklagda cyklister.

Motsvarande lag finns tyvärr inte för fotgängare. ”Lex reflex” var en kampanj som drevs av den frivilliga försvarsorganisationen Bilkåren tillsammans med några av motor-organisationerna, som Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, och Motormännens helnykterhetsförbund, MHF. Det här var när jag var barn och min mamma var aktiv bilkårist. Att synas i mörkret fick jag med mig tidigt och som jag själv har försökt sprida vidare. Här och nu gör jag ett nytt försök.

ANNONS

Det spelar tyvärr ingen roll om du som är ute och går ser att det kommer en bil. Du kan aldrig vara säker på att du är synlig för bilisten. Så sent som i veckan när jag sakta tog mig fram med bil längs Karl XI:s väg i centrala Halmstad passerade fem helt mörkklädda personer på övergångsställena. Den sjätte bar reflexer och syntes lång väg. Och då tänkte jag att det ändå var tur att de använde övergångsställena med fartdämpande gupp där vi som bilförare är skyldiga att hålla extra uppsikt.

Ännu bättre hade det varit med extra gatubelysning på de här platserna, för att öka säkerheten och tryggheten i vintermörkret.

På flera håll byts gatubelysningen mot energieffektivare – och ljusstarkare – ledlampor, och det är ju alldeles strålande. Det är ett omfattande arbete och jag förstår att det kommer att ta lång tid. Men hur vore det om övergångarna för cyklande och gående också fick mer ljus?

Halmstads kommun vill prioritera de oskyddade trafikanterna och stimulera cyklandet, vilket är utmärkt. Därefter kommer kollektivtrafiken med biltrafiken allra sist i rangordningen. Utbyggnaden av cykelleder med sina superstråk ingår i den här satsningen, som också tar sikte på miljön och på att vi måste röra oss mer. Det finns mycket som är bra med förbättringarna. Men jag vill flagga för att de breda cykelbanorna inger en förrädisk trygghet vid korsningar där alla trafikslag som samsas. På några ställen, som där Barnhemsgatan korsar Brogatan, finns varningstext i marken för cyklande om att sakta farten. Det behövs på fler platser och de behövs ett ökat medvetande bland denna trafikantgrupp att bilar är farliga och kan göra ont att kollidera med. Oavsett vems fel det är.

ANNONS

När jag ändå håller på kanske det kan vara på sin plats att prata om trafikregler och den ökade bristen på kunskapen om att visa tecken när du ska svänga, stanna vid rött ljus, hålla till höger och det vettiga med att använda cykelhjälm. Jag återkommer till bilisternas brister.

De kombinerade gång- och cykelbanorna utgör ibland en fara i sig eftersom det kan bli litet rörigt, och farligt, med barnvagnar och snabbcyklare ihop med andra gångtrafikanter. När jag hade hund och promenerade med Molly över Järnvägsbron önskade jag att jag hade ögon i nacken för att hinna uppfatta alla framrusande cyklister.

Som så många andra använder jag gärna min elcykel som verkligen är ett bra alternativ till bilen. Med elcykelpremien har andelen ökat rejält och det återstår att se vad som händer nu när M-KD-budgeten innebär att premien tas bort. Åtskilliga är de barnfamiljer som slopat andrabilen och skaffat en fiffig paketcykel med batteri för transporter till och från förskolan. Men elcykeln rullar fort och den hörs inte, vilket är litet lurigt. Därför måste jag som cyklist vara extra uppmärksam på alla andra som rör sig omkring mig. Att använda hjälm, belysning och reflexer är självklart.

Om trafiken ska fungera måste vi samarbeta mera och visa respekt genom att synas och följa reglerna. Att bilförare inte använder blinkers eller stannar vid rött är nonchalant och farligt.

ANNONS

Nyligen kom Transportstyrelsens preliminära statistik som visade att antalet döda i trafiken ökade under 2018. Siffran 325 är den högsta på länge. Efter flera år av minskat antal dödsolyckor steg siffran. Trafiksäkerhetsarbetet med fler mötesfria vägar hjälper knappast när hastigheten inte hålls, bilbältet inte används eller att föraren är onykter.

Enligt NTF, sker 40 procent av olyckor med gående i mörker. Lex reflex!

ANNONS