Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

sdltb895f2d-nh
Platser att fylla. Halmstad har alla möjligheter att öka bussresandet, menar skribenten.

Vi är ingen storstad – låt oss använda oss av det

Kollektivtrafik. Halmstad är ingen storstad.

Vi har alla möjligheter i världen att vara proaktiva för ett ökat resande och ett smidigare resande med kollektivtrafiken! Något vi kunde vara stolta över och visa omvärlden om hur vi kan få folk att åka buss… Men nej.

Man gör det omständigt, osmidigt och man ser inte problemen som man ställer till med.

Man saknar känslan för hur man gör något riktigt bra. Att se resenärernas aspekt i det stora hela.

Åker man regionbuss till Halmstad så vågar jag påstå att de flesta ska till centrum. Att då ta bort hållplatsen man har nära centrum är precis det jag skriver om ovan. Man saknar känslan för att göra något riktigt bra.

Så klart ska bussen åka inom centrum. Det är inga stora omvägar och inga praktiska hinder. Bussen har gått där många år. Resenären ska smidigt ta sig till och från vårt centrum.

Detta är Hallandstrafikens uppgift.

Logistiken är lätt. Bussar norrifrån har Norre Port som central hållplats och övriga har teatern/Österskans. Låt oss använda oss av vår fördel av att inte vara en storstad. Låt oss ha Sveriges bästa kollektivtrafik!

Att inte kunna komma direkt till och från centrala Halmstad är inte bra på många sätt.

Otryggheten att uppehålla sig i och kring, till och från resecentrum sena och tidiga tider på dygnet.

Stressen över att hålla koll på anslutningsbussar. Ska man hinna? Nästa buss går inte om en kvart.För äldre och rörelsehindrade skapas nya hinder.

Tidsaspekten – det tar ytterligare en kvart att ta sig till centrum. Bussen från till exempel Gullbranna har redan tagit 40 minuter!

Detta är några exempel som visar på att känslan för ökat resande saknas.

Känslan att göra resandet smidigt och enkelt för resenären.

Då har jag inte ens gått in på zonindelningen. Det är en historia för sig som också visar att den där känslan saknas men ingenting är hugget i sten. Tänk om och gör rätt. Sveriges bästa kollektivtrafik är inte omöjlig!

Patrik Svärd,

Gullbranna Villaförening

MEST LÄST