Tågtrafiken ska utgå från resbehov hos resenärerna

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Svar till Jan Du Rietz, Debatt, 2/6.

Tågtrafik. Trafikverket vilket är den part som äger, förvaltar och tilldelar kapacitet på våra järnvägar har genomfört en utredning utifrån mål att starta persontågstrafik mellan Halmstad och Hässleholm inkluderat tågstopp i Knäred och Veinge. Viktiga slutsatser av utredning är att det krävs ett mötesspår i Knäred samt att mer kapacitet behövs på Halmstad C, om inte äventyras tidhållningen för befintlig tågtrafik längs Västkustbanan.

I pågående debatt förekommer förslag om alternativa trafikupplägg på Markarydsbanan. I debatten har det framförts att tågtrafik kan starta utifrån att ny tågverkstad byggs i Hässleholm, befintliga Öresundståg kan förlängas till Hässleholm samt att tågen kan vända vid ändstationer på tider som understiger dess tekniska kapacitet.

ANNONS

Jag har respekt för olika åsikter inom järnvägssektorn men är tydlig med att den tågtrafik Hallandstrafiken tillsammans med våra länsgrannar startar upp ska utgå från resenärernas resbehov genom att trafikera vid tider då resenärer vill åka samt gå enligt tidtabell. Att bedriva tågtrafik är dyrt där stora delar finansieras med skattemedel men genom att utgå från resbehov kan tillräckligt antal resenärer attraheras och därmed kan en acceptabel kostnadsnivå för trafiken säkras.

Jan Du Rietz gör i sitt debattinlägg jämförelse med Ystadbanan. Det är en bra jämförelse då Ystadbanan är en 63 kilometer lång enkelspårig järnväg med sju mötesplatser. Markarydsbanan är mellan Hässleholm och Genevad 76 kilometer där det i dag finns två möjligheter för tåg att mötas. Vid jämförelse blir det tydligt att det behövs mötesspår på den drygt fyra mil långa sträckan med enkelspår mellan Markaryd och Genevad.

Region Halland har beslutat att persontrafik ska startas upp på Markarydsbanan. Arbetet är nu inlett att tillsammans med Halmstad och Laholm bedriva en snabb planeringsprocess med mål att så snart som möjligt starta trafiken inkluderat tågstopp i Knäred och Veinge. Tillsammans med Trafikverket ser vi över möjlighet att genom mindre anpassningar på Halmstad C utöka dess kapacitet utifrån krav att ny tågtrafik inte får äventyra tidhållningen för befintlig tågtrafik längs Västkustbanan.

ANNONS

Glädjande är att ombyggnation av Halmstad C är med i nyligen fastställd nationell plan vilket är en viktig järnvägssatsning för hela södra Sverige då detta skapar förutsättningar att fortsätt kunna utveckla tågtrafiken i hela Halland.

Daniel Modiggård

trafikchef, Hallandstrafiken

ANNONS