Stämmer bilar in i tätbebyggelse?

Trafik. Vi planerar vårt samhälle mycket efter att de styrande verkar tro att vi vill bo på centralorter, ju större desto bättre. Men hur stämmer detta med bilåkandet?

ANNONS

Det känns som många yngre verkar föredra att slippa besväret med att ha bil. De vill väl ha det bekvämt och slippa för mycket besvär. Samtidigt så bygger mycket av vår samhällsekonomi på bilarna.

Men vilka banor tänker våra beslutsfattare i? Hur planeras det för att vi ska ha våra bilar? Som inom alla områden så finns det ju människor som förstör det som skulle kunna fungera om dessa kunde se skillnad på mitt och ditt. Detta innebär ju kostnader och otrevliga överraskningar för bilägarna. Blir detta bättre av att vi ska bo tätare.

Samtidigt så ser vi ju att kollektivtrafiken fungerar olika på olika platser. Och då tänker jag på Skåne där kollektivtrafiken verkar fungera bättre än på många andra platser, och det är lätt att träffa sådana som verkar nöjda med att klara sig utan bil. Kanske vi kommit efter med järnvägsutbyggandet, och snöat in för mycket på bilåkandet. Varför läggs många varulager långt från tänkbara järnvägar? När man ser sådant undrar man väl hur de styrande tänker, och om de har någon långsiktighet i sina beslut. För detta med våra städer och bilarna verkar väl rimma dåligt i praktiken.

ANNONS

Rune Jakobsson

ANNONS