Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Snabbtåg i snigelfart

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

HP jublar, de flesta politiker likaså – Sverige skall storsatsa på snabbtåg i triangeln Stockholm – Göteborg – Malmö – Stockholm. Kommentarerna andas stolthet över detta framtidsprojekt.

I stället borde vi ställa oss i skamvrån. Medan våra snabbtåg i bästa fall kommer i drift om cirka 20 år, så hade stora delar av Europa snabbtåg redan för 20 år sedan – Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Vi ligger alltså cirka 40 år efter med utvecklingen av snabbtåg. Det är en bedrövlig bild av negligeringen av behovet att bygga ut infrastrukturen i Sverige.

Öresundstågen är en stor framgång med tätare och snabbare turer. Men det är märkligt att vi fortfarande har enkelspår på delar av Västra stambanan. Enkelspår! Lika märkligt är det att vi accepterar dessa förortståg med namnet Öresundståg – enkla och obekväma tåg som inte borde få användas på längre sträckor som till exempel Malmö–Göteborg.

Tänk så nära det var att Öresundsförbindelsen inte blev av. En tjurig C-ledare satte det ena krokbenet efter det andra och vägrar än i dag att sätta sin fot på bron. Denna satsning har ju blivit en oerhört stor framgång, ett bevis på att stora satsningar på infrastruktur gynnar alla. Låt oss därför hoppas att det slutgiltiga beslutet om snabbtåg tas med rekordfart och att jobbet startar omedelbart.

GS

MEST LÄST