Byt fokus. Ett krav på miljöbränsle hade haft större effekt än flygskatt, menar insändarskribenten.
Byt fokus. Ett krav på miljöbränsle hade haft större effekt än flygskatt, menar insändarskribenten.

Slopa flygskatten och satsa på miljöbränsle

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Svar till Johnny Rosenberg Bodmar (KD), debatt 16/2

Flygskatt är ett mycket bra första steg för att bromsa den lavinartade ökningen av flygtrafiken.

Johnny Rosenberg Bodmar (KD) anser att flygskatten skall slopas och flyget i stället skall övergå till biobränsle.

Han skriver ”Flygskatten är symbolpolitik för att lugna den gröna överklass som inte har några problem med att betala en större summa för att döva sitt samvete för semesterresan till Thailand. Kvar i Sverige blir den vanliga barnfamiljen vars kostnader ökar och semesterdrömmar förblir just drömmar.”

Vad han glömmer eller medvetet förtrycker är att krav på miljöbränsle skulle öka kostnaden att flyga till Thailand många gånger mer än nu föreslagna flygskatt. Miljöbränsle är 4–10 gånger dyrare och finns i dag inte i tillräcklig mängd. Dessutom är inte miljöbränsle helt godkänt för flyget. Max 50 procent inblandning är godkänt av flygmyndigheterna i världen. Inblandning med 5 procent biomedel i flygbränslet kallar jag inte biobränsle!

ANNONS

Biobränsle är också en färskvara. När man först började bland in biobränsle i diesel för bilar uppstod många problem med strejkande nya bilar. Utfällningar i bränslet orsakade igentäppta bränslefilter och motorstopp. Körde du sporadiskt och tankade på en mack med låg försäljning fick du gammalt bränsle.

Krav på riktigt miljöbränsle skulle i dag om något definitivt stoppa den vanliga barnfamiljens semesterresor.

Flygskatten kommer att ge effekt från dag ett! Skatten kommer att dämpa ökningen av flyget, inte stoppa det.

Att införa biobränsle är något som man måste göra på EU-nivå annars kommer alla långresor att utgå från våra grannländer. Du får åka till Helsingfors, Oslo, Köpenhamn med flera. Där byter du till ett flyg som inte har krav på miljöbränsle. Nu föreslagen flygskatt är så låg att det inte lönar sig att först flyga till ett annat land och sedan vidare på en separat bokning, blir i de allra flesta fallen mycket dyrare.

SBk

ANNONS