Koll på läget? Medvetenheten hos användarna av exempelvis sociala medier behöver öka, tycker skribenten.
Koll på läget? Medvetenheten hos användarna av exempelvis sociala medier behöver öka, tycker skribenten.

Okunskap och nyfikenhet – sociala mediers fallgropar

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Internet. Man kan verkligen fråga sig om vilken medvetenhet som finns hos användarna av internet på till exempel sociala medier.

Är kunskapen så dålig att man inte känner till att varje knapptryckning som görs på datorn (online) är oåterkallelig (i cyberspace) och öppen för kreti och pleti att användas på olika sätt?

Det tycks vara ganska lättvindigt att skylla på skaparna av olika sociala medier utan att känna ett eget ansvar?

Dessutom finns det åtskilliga länkar som är skapade av marknadskrafterna för att fånga uppmärksamheten av de nyfikna som blir ett lättfångat byte. Frågan är om användarna skall ha en frihet under ansvar eller om man skall använda sig av en filtreringsteknik på servrarna som i en del diktaturländer?

ANNONS

Det borde kunna ställas högre krav på användarna, kanske framför allt på deras nyfikenhet på diverse ”undersökningar och tester” som utformas av mindre seriösa marknadskrafter.

Då hade det inte heller varit intressant för Cambridge Analytica att inhämta data från miljontals Facebookanvändare.

Är det önskvärt att ha ett ocensurerat internet så behöver medvetenheten hos användarna också höjas betydligt.

Sven-Bertil Roslund

oberoende existentialist

ANNONS