Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

sdltc185f4e-nh
Olika modeller. Bland annat bilar av olika slag är i centrum när insändarskribenterna diskuterar miljöfrågor.

När miljöåtgärder är lika med beskattning

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Miljö och skatter. Än en gång kan jag konstatera att nuvarande regering tycker att höjda skatter är en miljöåtgärd. Att höja skatten på 90 procent av nya bilar som säljs efter halvårsskiftet är enbart till för att öka skatteintäkterna. Att en bil som är skattebefriad i fem år i juni kommer att straffas i juli är befängt. Man får en klapp på axeln för bra miljöval om man köper bilen nu men straffas med malus om man köper efter halvårsskiftet.

Vissa bilmodeller på marknaden kommer absolut att försvinna efter skattehöjningen då det kommer att bli mycket dyrare att äga en sådan. Många nya bilar är först tjänstebilar innan de kommer ut på privata marknaden efter tre år och skatten blir mer normal. Den högre skatten påverkar dock förmånsvärdet så att brukaren får betala högre skatt och arbetsgivaren mer sociala avgifter. Vill regeringen skapa en lågkonjunktur i Sverige?

Även hybridbilar som i dag är miljöanpassade kommer att omfattas av högre skatter. Att ersätta diesel- och bensinbilar med rena elbilar är en utopi. Dels är elbilar väldigt mycket dyrare men har inte aktionsradie som inte är fullt tillräcklig, framförallt på vintern.

Att ladda en elbil är inte som att koppla in en motorvärmare. Det går relativt enormt mycket el för att ladda. Vårt elsystem och elproduktion klarar inte detta. Regeringen har infört bidrag om man installerar laddningsstolpar. Ett av kraven är att det ska sitta en mätare som registrerar hur mycket el man gör av med vid laddning. Framtida skatt?

Att slänga ut miljoner på bidrag till elcyklar, varför? Regeringens fokus ligger på storstadsområden där det finns fullt fungerande kollektivtrafik. Varför ska man köra elcykel där och hur kan elcykel vara ett alternativ i glesbygden?

Bidrag för solceller gynnar möjligen endast dem som förbrukar mycket mer energi än normalt, framförallt på sommaren. Total investeringskostnad vid normal förbrukning lär ligga på en paybacktid på 25 år.

Vi har fått miljöskatt på elektronik. Blir intressant att följa vad den ger för effekt förutom ökade skatteintäkter.

Flygskatten ger säkert en bra effekt på skatteintäkterna men inget på miljön.

S och MP har en perfekt kombination, miljöåtgärder = beskattning.

Spelwilly

MEST LÄST