I Halmstad värnar man om biltrafiken

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Trafik. Halmstads kommun har under hösten 2017, på ett utmärkt sätt, lagt ner ett omfattande arbete för att förbättra trafikmiljön kring Ridhusgatan, Lasarettsvägen, Magnus Stenbocks väg, Broddesonsgatan med flera gator i omgivningen. Ridhusgatan och Lasarettsvägen har blivit en huvudled för att underlätta för bland annat ambulanserna till och från sjukhuset, vilket är bra.

Tidiga morgnar och eftermiddagar är trafiken intensiv på dessa gator. Många bilar, cyklister och fotgängare är i rörelse. Upplevelsen är dock att bilarna skall fram först. Cyklister och fotgängare får komma på undantag.

Vid den ”trafikunderlättande” ombyggnaden har fem övergångsställen tagits bort i området. Två av dessa övergångsställen har haft en strategiskt viktig placering. Ridhusgatan mot Bergsgatan: I dagsläget kan rörelsehindrade personer nu få vänta långa stunder innan någon bilist förbarmar sig så att de kan komma fram till Movement. Ridhusgatan mot von Möllersgatan: Där fanns tidigare en övergång. I dag finns det en nybyggd lekpark och ett utegym mellan Galgbergsterrassen och Hägges Trädgård, som förhoppningsvis kommer att få många besök. Såväl motionärer som barngrupper utsätter sig nu för stora risker när man försöker korsa Ridhusgatan. Problemet är att majoriteten bilister inte bryr sig om de gående.

ANNONS

Hur har trafikteknikerna i kommunen tänkt att det skall fungera? Bilarna först! Eller en säker trafikmiljö även för fotgängare.

Per Wiström

boende på Ridhusgatan

Svar direkt

Vi har mycket riktigt tagit stor hänsyn till ambulanser och sjuktransporter vid ombyggnationen av Ridhusgatan–Lasarettsvägen. Av den anledningen har vi inte byggt några farthinder. Utan farthinder är det också svårt att göra tillräckligt trafiksäkra övergångsställen. Även om de känns trygga och gör att man snabbare kan ta sig över gatan, är de där ränderna i gatan tyvärr inte alltid tillräckligt säkra.

I det här fallet, när det är en så pass viktig väg för ambulanser och sjuktransporter, blir det en svår ekvation. När vi gynnar ambulanser, gynnar vi indirekt alla personbilar också, även om det inte är det som är syftet.

ANNONS

Vi har fått in flera synpunkter kring detta – tack till alla er som har hört av er – och tittar vidare på om det är något vi kan göra för att underlätta för fotgängare och cyklister, utan att äventyra säkerheten eller hindra ambulanserna.

Stina Alexandersson

trafikmiljöingenjör Halmstads kommun

ANNONS