Hastighet en viktig fråga i utbildning och på vägen

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Apropå artikeln ”Nej till 70 efter Brogård”, 29/11

Trafiksäkerhet. Angående artikeln i HP 29/11 där Trafikverket vägrar att sänka hastigheten mellan Brogård och Skedala. Hur tänkte ni då Trafikverket? Här utbildar vi människor med både riskutbildning 1 och 2 som obligatorisk utbildning på trafikskolor i hela Sverige och pratar om att hastigheten är en av de största faktorerna till dödsolyckor! Att 20 km/h är skillnad mellan liv och död! Vid en krock med fasta hinder som till exempel träd i 90 km/h så tränger trädet in i bilen och genom förarplatsen/passagerarplatsen medan det i 70 km/h inte gör det.

ANNONS

Upptäcker du då en bil som bromsar och ska göra en vänstersväng in på Mariehemsvägen på 40–50 meters avstånd så hinner man med största sannolikhet att stanna i 70 km/h men i 90 km/h så kommer du att köra på den i 70 km/h. Uppgifterna kommer från er själva och finns i en del olika kampanjer ni varit med i för Nollvisionen där ni pratar om hastighetens betydelse!

HUR kan ni INTE vilja sänka hastigheten utanför ett tätbebyggt område där de boende känner sig otrygga? Hur motiverar ni det? Vad är motargumentet till att hastigheten dödar? Det kan ju knappast röra sig om tidsförlust för bilisterna för den sträckan på cirka 2 km handlar ju om 20 sekunder. Inte ens 17–18-åriga körkortselever argumenterar emot de uppgifterna!

Och Halmstads kommun som litar på Trafikverkets omdöme och tydligen inte vågar fatta egna beslut men ser fram emot en sänkning till 80 om 4 år? Jag kommer fortsätta att göra allt för att utbilda blivande bilister, motorcyklister och mopedister till trafiksäkra förare som förstår innebörden av hastighet!

Linda

ANNONS