Hårt tryck på Karlsrovägen

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Trafik. Av trafiken på Wrangelsleden är det säkert en avsevärd del som har Flygstaden som målpunkt, eller kommer därifrån. För dem är Ridhusgatan, Magnus Stenbocks väg och Ridhusgatan den enda naturliga färdvägen.

Ridhusgatan, som har ny, hög bostadsbebyggelse tätt intill gatan, har fått behålla 40 km/tim, kommunens bashastighet. Magnus Stenbocks väg, som länge haft 40 km/tim har nu omskyltats till 30 km/tim, trots att den har karaktär av en genomfartsgata. Den är dessutom försedd med flera hastighetssänkande ”bulor”.

Omgivande bebyggelse är till större delen villor, några skolor eller andra verksamheter som skulle kunna motivera sänkt hastighet finns inte. För Karlsrovägen har 40 km/tim bevarats, utan några ”bulor”. Konsekvensen lyser med sin frånvaro. Att söka styra över Flygstadstrafiken till Karlsrovägen kan väl inte ha varit tanken då redan befintlig trafik upplevs som störande av kringboende.

ANNONS

Trafikant

ANNONS