Det behövs ingen ny bro över Nissan

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Det behövs inte någon mer bro eller tunnel för att passera Nissan. Det är endast vid rusningstid det tjocknar till på genomfartslederna och det är oftast under väldigt kort period. Vill man öka genomströmningen anser jag det vore bättre att anpassa Tylösandsvägen-Laholmsvägen så att man kan höja genomsnittshastigheten.

I grova drag kan man göra detta genom att bara tillåta vänstersväng i varannan korsning och avåkningsfiler förbi rödljus för högersvängar. Man kan minska antalet övergångsställen för cykel och gångtrafik i planet och komplettera med skyddsräcken. Man kan bygga om Tylösandsrondellen och enkelrikta Slottsjordvägen alternativt bredda den. Bara för att nämna några exempel.

ANNONS

Det finns idéer för hela sträckan. Ett väldigt enkelt exempel på propplösning är att inte släppa fram trafik från Larsfridsvägen samtidigt som från Wrangelsgatan eftersom den mötande trafiken blockerar varandra.

Den kanske mest spektakulära idén jag har är att bredda Slottsbron så att bussarna får en egen fil från Österskans till Tylösandsrondellen. Då slipper vi kanske bussarna vid torget. Men det är inte samma som en ny bro eller tunnel. Fast det bästa vore kanske att pendlarna såg till att ha jobb och bostad på samma sida om Nissan.

ANNONS