Daglig trafik viktigare än enskilda evenemang

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Svar till Lasse på Lotsvägen, 9/3.

Infrastruktur. Ja Lasse, jag har varit på Söder! Jag har jobbat i 13 år i HP-huset, jag promenerar ofta i Aleskogen och på Västra stranden och på så kallade civila flygfältet. Därför vet jag också hur lite dessa områden nyttjas.

En ny bro över Nissan på Söder gör det omöjligt att arrangera Tall Ships Races, åtminstone med den lokalisering som har gällt de gånger det hittills hållits, det är riktigt. Och den sätter stopp för högre segelfartyg att komma upp i Nissan. Men jag menar att ett enskilt arrangemang, hur trevligt det än är, inte kan få avgöra framtiden för all daglig kommunikation mellan Halmstads stadsdelar.

ANNONS

Bron ska vara hög nog att släppa under vanliga fritidsbåtar (utan mast) men inte byggas upp med höga ramper på ömse sidor. I stället kan man utveckla den nuvarande småbåtshamnen och gamla Nissavarvets mark som nu står tom. En ny väg och bro för ju den stadsdelen närmare centrum.

Tanken med bron är att korta avstånden mellan bland annat de nya bostäderna på Söder och områdena öster om Nissan, inte minst centralstationen. Den ska fördela trafiken och därmed avlasta Slottsbron.

Ett alternativ till bro som diskuterats är en tunnel under Nissan. Vad det alternativet innebär tekniskt och ekonomiskt vet jag inte. Men är det genomförbart är jag naturligtvis positiv.

Barbro Odelberg (L)

ANNONS