Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Varför dessa stora skillnader inom taxibranschen?

Jag och min sambo har under senare år regelbundet åkt taxi på helgnätterna från hållplatsen på stora torg till en relativt närliggande adress. Vi vet av erfarenhet att de flesta chaufförer inte vill ta en sådan körning, alternativt vill de ha kontant- eller swishbetalning på summor omkring 150-300 kronor.

I lördags natt gick vi fram till den bil som stod först i kön, beredda på att chauffören skulle börja förhandla om pris. Då det var en skåpbil antog vi dessutom att det var dyrare pris än en personbil. Som alternativ visade chauffören tacksamhet över att vi ville åka med honom trots att vi bara var två personer. Han körde till angiven adress till ett pris som på taxametern uppgick till 90 kronor. Vi betalade, fick ett kvitto samt ett vänligt bemötande. Han visade inget missnöje över den korta turen.

Under alla taxiresor vi erfarit har liknande scenario inträffat på sin höjd fyra gånger. Vi förmodar att det i dessa fall är samma bolag vi åkt med. Både jag och min sambo är upprörda över att vi under åren betalat in överpriser direkt i fickorna på lagbrytande, oförskämda chaufförer.

Eftersom taxitrafik är en viktig samhällsfunktion som ska garantera resenärernas säkerhet är det betydelsefullt att lyfta fram denna problematik för diskussion. Kan någon som är insatt i branschen eller innehar ett förtroendeuppdrag förklara hur det kan vara så stora skillnader på chaufförer när samtliga är anslutna till samma beställningscentral, har samma prisinformation och arbetar under liknande förutsättningar?

En undrande resenär

MEST LÄST