Utsatta elever får inte det stöd de behöver

Det är djupt tragiskt att Gustav Fridolin inte verkar förstått allvaret i att ha en skola som lämnar elever och studenter utan rätt stöd och hjälp, skriver Lovisa Aldrin och Bengt Eliasson från Liberalerna.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Debatt 13/4. Personer med funktionsnedsättning har lägre utbildningsnivå än övriga befolkningen. Andelen ungdomar med funktionsnedsättning som avbryter sina gymnasiestudier är dubbelt så hög jämfört med övriga. Otillgänglighet, mobbning och kränkande behandling, liksom brister i stödinsatser och individuella anpassningar, är stora hinder för att klara utbildningen.

Det innebär att de får mindre frihet att forma sina liv. Vi liberaler kan aldrig acceptera detta.

Skollagen är tydlig med att elever med funktionsnedsättning har rätt att få det stöd de behöver för att utvecklas till sitt bästa jag. Det kan handla om hjälpmedel, speciallärarkompetens eller annat praktiskt stöd. Men det handlar minst lika mycket om att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever.

ANNONS

Oro och stök i kombination med arbetssätt där det ställs höga krav på att eleverna ska planera sitt eget arbete är jobbigt för många men helt förödande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ett växande antal klarar inte att gå till skolan alls och blir så kallade hemma-sittare. Det är helt oacceptabelt.

Det är därför Liberalernas krav på ordning och reda samt lärarledda lektioner är så viktiga.

Liberalernas förslag om mobilfrihet i skolan kommer att hjälpa många av de elever som har särskilt svårt att klara störningar och distraktioner. För en del elever med särskilda behov kan mobilen i stället vara ett värdefullt verktyg för att klara skolan, och därför ska undantag kunna bestämmas av rektor. Att möta varje elev där den befinner sig är att vara en inkluderande skola.

Lärarledd undervisning, som vi länge sagt är bra för alla elever, är helt nödvändigt för att vara inkluderande för elever med svårigheter.

Utan fullständiga betyg och med avbrutna gymnasiestudier är det i princip omöjligt att ta sig in på arbetsmarknaden. Utan ett jobb som det går att försörja sig på döms många personer med funktionsnedsättning till ett liv i utanförskap med usel ekonomi och inte sällan sviktande hälsa. Att ge alla förutsättningar att klara skolan är bästa garantin för ett bra liv.

ANNONS

Det är djupt tragiskt att utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) inte verkar förstått allvaret i att ha en skola som lämnar elever och studenter utan rätt stöd och hjälp. Liberalerna ser problemen och har förmågan att lägga om politiken.

Lovisa Aldrin (L)

kommunråd

Bengt Eliasson (L)

riksdagsledamot, funktionshinderpolitisk talesperson

Debatt

ANNONS