Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Regeringen bör slopa flygskatten

Kristdemokraterna säger nej till flyg- skatten och vill i stället att flygen övergår till biobränsle i högre grad, skriver Johnny Rosenberg Bodmar.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Debatt 16/2. Regeringen har beslutat att i år införa den så kallade flygskatten. Motivet att minska flygandet och utsläppen för att rädda klimatet missar dock en viktig poäng; det finns inget som tyder på att flygandet kommer att minska.

De senaste 20 åren har flygandet fördubblats, och prognosen tyder på att ytterligare 39 600 flygplan kommer att levereras fram till 2035, främst till ekonomier som Kina och Indien. Flygskatten är symbolpolitik för att lugna den gröna överklass som inte har några problem med att betala en större summa för att döva sitt samvete för semesterresan till Thailand.

Kvar i Sverige blir den vanliga barnfamiljen vars kostnader ökar och semesterdrömmar förblir just drömmar.

Låt mig dock vara klar på en punkt; dagens flygtrafik är inte hållbar ur ett miljöperspektiv. Flyget har halkat efter i den tekniska utveckling som skett inom andra trafikslag.

Det vi i väst i stället bör prioritera är att minska utsläpp i de plan som produceras, genom att exempelvis i högre grad övergå till biobränsle och eldrift i flyg. I Norge – där man satsar på eldrivet flyg – beräknas all inrikes och skandinaviskt flyg vara utsläppsfritt 2040. I Sverige satsar regeringen på eldrivna cyklar till en kostnad av 350 miljoner kronor.

Uppenbarligen ska cykeln ersätta flyget som ska beskattas med en flygskatt som Konjunktursinstitutets miljöchef har konstaterat kommer sakna effekt på utsläppen inom EU.

KD säger nej till flygskatten och vill i stället att flygen övergår till biobränsle i högre grad, vilket enligt studier visat på en minskning av sotpartikelutsläpp på 50–70 procent. Det finns inga tekniska hinder att ersätta traditionellt bränsle med biobränsle. Biobränsle är dock tre gånger dyrare, och med en flygskatt försämras incitament för övergång till klimatsmarta alternativ.

Det är värt att fylla i att av de 156 remissyttranden som tog ställning till förslaget var 126 negativa, däribland Riksrevisionen och Tillväxtverket. Även Halmstads kommun har ställt sig negativa, och jag är glad att Halmstads linje också är KD:s.

Det är bra att kommunen likt KD ser att regeringen underskattar de negativa konsekvenser för små och medelstora flygplatser. KD har i riksdagen ställt en interpellation om flygskatten och där lyft fram vikten av de regionala flygplatserna och Trafikverkets bedömning att de icke-statliga flygplatserna är bra för transportsystemets konkurrenskraft och har stor regional betydelse.

Därför föreslår jag att regeringen väljer att slopa flygskatten lika snabbt som den kom.

Johnny Rosenberg Bodmar (KD)

ledamot Miljönämnden Halmstad

riksdagskandidat Halland

Debatt

MEST LÄST