Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Markarydsbanan kan öka halländsk arbetspendling

Kristdemokraterna vill att pendlingstrafiken på Markarydsbanan startas stegvis så fort som möjligt, skriver fyra partiföreträdare.

Debatt 15/2. En utökad tågtrafik på Markarydsbanan mellan Halmstad och Markaryd har diskuterats under många år. Sträckan ingår i en viktig fortsättning av den pendlingstrafik till och från Hässleholm.

Vid valet 2014 drev flera partier i Laholm frågan om att få igång pendlingstrafik på sträckan. I planerna har ingått möjligheter till tågstopp i Knäred och Veinge. Frågan har för Hallandsregionen och de berörda kommunerna längs sträckan ingått i en utveckling av en gränsöverskridande arbetsmarknad.

I dag arbetspendlar drygt 600 personer från Laholm och Halmstad till Markaryd, samtidigt som kommunerna planerar ökad bosättning med fler invånare på de nämnda orterna. En viktig del i att kunna bosätta sig är möjligheter till arbetspendling.

Nu har frågan om starten av pendeltåg på sträckan fastnat i långbänk och med nuvarande tidsplanering kommer resenärerna att få vänta i flera år till innan några pendlingsmöjligheter finns på plats. Vid ett möte i februari 2017, mellan berörda hallandskommuner och Region Halland, där olika villkor ställdes från parterna, beställdes en så kallad åtgärdsvalsstudie av Trafikverket väst. I mars 2018 ska studien presenteras, där bland annat olika alternativ ska redovisas.

Region Halland kräver att ett mötesspår i Knäred eller Veinge och en ombyggnad av Halmstad C ska vara färdigställda innan persontrafiken startar. Regeringen ska i sin tur besluta om medel för Halmstad C och ett nytt ställverk i Halmstad. Med dessa krav kommer ingen pendlingstrafik att kunna starta på åratal!

Ett antal insändare från flera håll har funnits i hallandsmedia, där man påtalar att det med mindre åtgärder går att initialt starta upp pendlingstrafik varannan timme under 2019, samtidigt som arbetet med övriga åtgärder påbörjas.

Det finns expertstudier, exempelvis från Trivector, som visar att detta är fullt möjligt. Kristdemokraterna anser att det inte är rimligt att det ska ta ytterligare ett årtionde för att få igång en pendlingstrafik med två tågstopp på en redan befintlig sträcka med en spårstandard som klarar hastigheter upp till 130 km/h.

Ett motargument som framförts är att Markarydsbanan, som i dag endast trafikeras med ett godståg per dygn mellan Markaryd och Halmstad, är en avlastningsbana vid händelse av stopp på Västkustbanan. Detta innebär i så fall att det ska finnas järnvägar med hög standard, som ska undertrafikeras i väntan på en eventuell urspårning på en annan järnväg.

Kristdemokraterna vill att pendlingstrafiken på Markarydsbanan startas stegvis så fort som möjligt. Långbänkens tid måste vara förbi.

Lars Gustafsson (KD)

ordförande Laholm

Niklas Mattsson (KD)

gruppledare region Halland

Ella Kardemark (KD)

ordförande Halmstad

Larry Söder (KD)

riksdagsledamot

Debatt

MEST LÄST