Kommunerna är fientliga mot bilismen

I ett läge när många är beroende av bilen väljer många av Sveriges kommuner att gå fram med ytterligare förslag om att försvåra för de som behöver bilen i sin vardag. Det skriver två företrädare från Kungliga automobil klubben, KAK.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Debatt 23/4. Sveriges kommuner fortsätter sin jakt på bilisterna, trots att verkligheten går i motsatt riktning. Bara i januari 2018 nyregistrerades över 22 980 bilar. Många är de svenskar som uppenbarligen behöver bilen och flexibiliteten som den kan erbjuda.

Inte sällan är det barnfamiljer som inte skulle få vardagen att gå ihop utan sin bil. Samtidigt blir bilarna allt tystare, renare och säkrare. Redan i dag finns helt utsläppsfria bilar och snart kommer de att kunna köra själva. En fantastisk utveckling pågår helt enkelt.

I det läget väljer många av Sveriges kommuner att gå fram med ytterligare förslag om att försvåra för de som behöver bilen i sin vardag. Antalet parkeringsplatser minskas, boendeparkeringar görs dyrare och vägar smalnas av och framkomligheten minskas.

ANNONS

Ofta väljer man också att minska parkeringsnormen. Bestämmelserna om att ett visst antal parkeringsplatser (parkeringsnorm) måste till när nya bostäder byggs infördes av en anledning en gång i tiden. En ohållbar situation höll på att skapas i Sveriges städer när människor parkerade på gatorna, framkomligheten minskade och risken för olyckor ökade. Att slopa dessa krav är en mycket riskabel väg att gå.

Man kan dock ställa sig frågan om det då är ett problem att parkeringsplatser försvinner eller görs dyrare? Måste inte antalet bilar minska när staden förtätas och växer? Men följdfrågan blir då vilka staden egentligen ska byggas för?

Uppenbarligen behöver många människor bilen, både de som bor centralt i större städer och de som bor en bit utanför eller i kranskommuner.

De politiker och planerare som vill få bort bilen verkar inte tänka på att detta skapar en tudelad stad där bara vissa ges tillträde till den. De som kan åka kollektivt, cykla eller gå är välkomna. De som är i behov av bil måste vara beredda att betala stora summor. Har man inte råd med detta är det ingen idé att göra sig besvär. Detta drabbar främst grupper med lägre inkomster som är beroende av bil. Resultatet riskerar att bli en ytterligare segregerad stad med köer och fler olyckor i trafiken.

ANNONS

Trafikplaneringen måste ta hänsyn till människors olika behov av mobilitet. Det vore ett historiskt misstag att planera bort bilen. Vi vill rikta en allmän uppmaning till alla kommunpolitiker och planerare: bana väg för framtidens mobilitet med mer av allt resande och planera för framtidens bilism. Den kommer att vara tyst, ren och självkörande.

Anders Ydstedt

ordförande Expertrådet

Kungliga automobil klubben (KAK)

Wilhelm Douglas

generalsekreterare, KAK

Debatt

ANNONS