Elbilar utan påverkan av klimatet?

Mats Lundkvist, debattör i Halmstad, har funderingar på om elbilarna verkligen inte påverkar klimatet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Debatt HP 23/6. El har blivit drivmedlet på modet och elbilar har blivit lösningen på modet när vi ska lämna den fossila eran och få en fossilfri fordonsflotta. El är en fantastisk energiform. Man sticker in en kontakt i ett vägguttag och vips får man fullständigt ren energi. Den kommer som från ingenstans, men får lampor att lysa och motorer att snurra. ”Det kommer Volter i tråden och utav Volter det blir Ampère”, sjöng Tage Danielsson i Elektricitetsvisan.

Eldrivna fordon anses vara fossilfria. Basta. Laddstationer byggs i rask takt och. I vissa fall, är det till och med gratis att tanka batterierna. Andra fordon bidrar till utsläpp av växthusgaser på flera sätt, inte bara genom drivmedlen. Plåt av stål och mycket plastdelar finns i alla fossildrivna bilar. Ståltillverkningen är energikrävande och släpper mycket koldioxid, som ett kemiskt resultat av processen. Plast tillverkas huvudsakligen av fossila råvaror. Dessutom har de fossildrivna bilarna gummidäck, gjorda av fossila råvaror, och dessa släpper dessutom ifrån sig otrevliga partiklar när de slits.

ANNONS

Det är skönt att vi nu går in i en era där man slipper tänka på sånt. Vi kan köra fossilfria elfordon som är plåtfria och plastfria, samt dessutom gummidäcksfria! Sagan om kejsarens nya kläder har blivit sann. Vi kan stolt köra omkring med aura av klimatsmartness och ju mer elbil vi kör desto nyttigare är vi. Till detta kommer även att elbilsbatterierna helt saknar miljö- och klimatpåverkan. Såvitt jag förstått ger de heller inga energiförluster när de laddas och laddas ur – i motsats till alla andra batterier. Underbart.

Förr i tiden fick man lära sig att el inte är primär energi utan en bärare av energi. Man fick lära sig att lägesenergi i vatten blir el i vattenkraftverk, som matar in elen i näten. Likaså att värmekraftverk, med jätteförluster, omvandlar energi i uran, fossila bränslen och en del biomassa till el. Vindkraft kan om några år täcka 20 procent av elbehovet och solen kan ge lite el, dock av marginell betydelse i vårt land.

En del menar att elenergin ger problem i produktionsskedet. Att uran ger farligt avfall och att kraftverk som drivs med olja och brunkol släpper ut växthusgaser. Somliga menar att vattenkraften är negativ för fisket och några tycker vindkraftverk är fula och bullrar. Varje år har vi en Earth hour, när somliga släcker sina elektriska lampor för klimatets skull. De menar att elen måste produceras och att kolkraftverken varvar ner när de släcker.

ANNONS

Visst är det skönt att veta att eldrivna fordon är utan klimatpåverkan – att elen till just dessa inte behöver skapas, att de inte är byggda av plåt eller plast och inte har gummihjul. Det gör livet lättare att leva. Undertecknad (gammal obotlig ingenjör) har lite svårt för dessa nya sanningar - att kejsarens nya kläder skulle finnas på riktigt. Men nya tider har nya sanningar. Om än så alternativa.

Mats Lundkvist

Debatt

ANNONS