600 000 bilister kör trots dålig syn

Var tionde bilist har för dålig syn och motsvarar inte de nya kraven för körkort, noterar Leif Pettersson (S) i trafikutskottet och kommunrådet Anders Rosén (S), Halmstad.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Debatt HP 6/5. Sverige har sedan 1997 haft en Nollvision som grund för trafiksäkerhetsarbetet. Stora insatser har gjorts på nationell nivå, och runtom i Sverige arbetar landets kommuner dagligen med åtgärder, ombyggnader och informationskampanjer som räddar liv och förhindrar skador i trafiken.

Samtidigt har var tionde bilist inte tillräckligt bra syn för att möta de nuvarande synkraven för körkort. I Sverige finns drygt 6 miljoner medborgare med ett utfärdat körkort, vilket betyder att 600 000 svenska bilister är potentiella trafikfaror.

Olycksstatistiken var länge på väg ned men nu ser vi tyvärr ett trendbrott. Under förra året, från december 2014 till november 2015, dog 267 personer i vägtrafiken. Även i Halmstads kommun kan man se utvecklingen. Här inträffade det enligt NTF 12 allvarliga olyckor under 2009. År 2014 var den siffran uppe i 26, en ökning på 117 procent. När fler dör eller skadas i trafiken går utvecklingen åt fel håll.

ANNONS

Vi ska såklart fortsätta satsa på hårda faktorer såsom ombyggda vägar, farthinder och enkelriktade vägar vid behov. Dock är dessa åtgärder ofta stora projekt som både tar tid att utföra och som ger effekt först om ett antal år. Vi behöver en förändring nu, och den måste på ett tydligare sätt inkludera oss själva – människan bakom ratten.

Att säkerställa att alla bilförare har trafiksäker syn är en enkel åtgärd för ökad säkerhet. Sverige bör införa obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse från 45 års ålder. Att vår kropp försämras fysiskt med åren är det ingen diskussion om, även om vi ofta först sent inser det själva. Okorrigerade synfel kan likställas med rattonykterhet men människor som ser dåligt kör trots det bil. I bländande solljus, i mörker och i komplicerade trafiksituationer är synproblematiken som mest påtaglig. Det vill säga morgon och kväll, till och från jobbet och utanför många skolor och förskolor.

Vi vet att ett allt mer hektiskt trafikklimat är en av de största riskerna våra barn utsätts för i Halmstads kommun. Vi har ett stort ansvar för att åtgärda det problemet med verkningsfulla lösningar. Större krav på landets bilförare vore ett resurseffektivt, tryggt steg på vägen mot en lösning på en verklig utmaning.

ANNONS

Att både få och kunna köra bil har en stor betydelse i den sociala och logistiska vardagen. Många skulle helt enkelt inte kunna leva sina normala liv utan tillgång till bil. Givetvis ska vi göra det möjligt för alla att i möjligaste mån använda sig av bilen. Men det är ingen självklar rättighet att få köra i alla lägen. Liksom att du inte får köra onykter menar vi att du inte ska köra om du inte har trafiksäker syn.

En färsk mätning visar att 8 av 10 vill införa syntester vid körkortsförnyelse. Vi håller med.

Leif Pettersson (S),

ledamot i riksdagens trafikutskott

Anders Rosén (S),

kommunråd och kommunstyrelsens vice ordförande, Halmstad

Debatt

ANNONS