Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Är HNJ-banan på väg mot ett fiasko?

Brist på planering och vilja gör att resenärerna på HNJ-banan får lida med inställda tåg. Det skriver tågdebattören Göran Nilsson i en replik.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Replik

Svar till Dag Hultefors och Gösta Bergenheim, HP 29/11.

Debatt 27/12. I ett svar på min debattartikel försöker Dag Hultefors och Gösta Bergenheim ingjuta lugn för att testet på Halmstad-Nässjö-banan (HNJ-banan) kommer att drivas så att vi får ett positivt resultat. Tyvärr argumenterar de i sanningens gränsland.

Man påstår att det bland annat blir lättare att resa vidare mot Stockholm. Hur kan det bli lättare att resa med färre förbindelser? Hallandstrafikens styrelse tog beslut om att man ville ha minst samma antal direkttåg till Nässjö som tidigare. Detta nonchalerades helt av HLT, vilket Gösta Bergenheim borde vara pinsamt medveten om, eftersom en del av detta kunde lösts med en enkel omloppsändring.

Upprustningen av stationsområdet i Torup är ett projekt som drivits av Hylte kommun långt innan HNJ-projektet startades. I brist på annat slår man nu sig för bröstet med att detta är en del av projektet. Däremot tiger man om varför man som enda station rustat upp Sannarp, som är den station som nu är nedlagd!

Att köra ett tåg klockan 04.44 på morgonen förklaras bland annat med att tåget är viktigt för Gislaved och Värnamo mot Jönköping. Ja, så är det! Därför har tåget funnits redan tidigare på denna sträcka, men frågan är om det behövs ett tåg vid denna tid för Hallandsstationerna – för det är väl resandet inom Halland som skall öka?

Exemplen kan mångfaldigas.

Det är i alla fall glädjande att man nu inser att man måste förbättra tidtabellen till 2019, trots att man ihärdigt berättat vilken bra tidtabell man åstadkommit, trots brister i infrastrukturen. Eftersom dessa brister kvarstår till nästa tidtabell kan man fråga sig varför man inte gjorde rätt från början.

Svaret på det är antagligen att man inte har gjort någon grundläggande analys av resebehov, det finns ingen riktig projektplan, och ingen vilja att lösa det verkliga problemet – bristen på fordon – där det finns lösningar. I stället låter man resenärerna lida med inställda tåg.

Den 12 december var morgontåget till Halmstad inställt. Bussen blev cirka två timmar sen till Halmstad, vilket innebar att alla studerande kom för sent fram! Det är så ni gör det enklare att pendla.

Göran Nilsson

Debatt

MEST LÄST