Smart app. Det tycker Youssef Abu Mashyekh, som valde den digitala doktorn framför sin vårdcentral denna gång.
Smart app. Det tycker Youssef Abu Mashyekh, som valde den digitala doktorn framför sin vårdcentral denna gång. Bild: Anna von Brömssen

Läkartid snabbt viktigast för Youssef

Via en videolänk fick Youssef Abu Mashyekh träffa en läkare samma dag.
– Jag hade hört talas om Daqatra från en kompis, berättar han.

ANNONS
|

Kompisen hade använt appen och blivit nöjd, eftersom han slapp sitta med sin sjuka dotter i ett väntrum flera timmar.

– Och jag hade kanske fått vänta flera veckor bara för att få en tid för min axel och sedan ändå bli remitterad vidare, säger Youssef Abu Mashyekh.

Nu kunde han gå in i appen och boka en läkartid samma dag. Det fanns flera att välja på och han tog den som passade bäst. Sedan kunde han välja både att fylla i sina besvär på arabiska och få hjälp av en arabisktalande läkare.

Flera språk

Daqatra betyder läkare i plural, och arabiska är ett bland flera språk i appen.

ANNONS

– Jag talar bra svenska, men på arabiska kändes samtalet helt öppet och jag kunde verkligen förklara hur jag kände. Då förstod också läkaren mitt problem bättre.

Instruktiv. Med bokad tid kunde han koppla av.
Instruktiv. Med bokad tid kunde han koppla av. Bild: Anna von Brömssen

Tjänsten är enkel och tydlig. Bara att följa instruktionerna, anser han.

– Och otroligt smart. Här behöver man ju inte lista sig som på vårdcentralen, utan vem som helst kan använda den. Det är lite som "första hjälpen". När jag väl hade bokat tiden kunde jag koppla av alla tankar på att jag kanske hade behövt åka iväg nånstans.

Vad säger du om kritikerna som påpekar att när vårdcentralerna drabbas av straffavgifter till de digitala vårdcentralerna dräneras den fysiska vården?

– Det har jag inte tänkt på. Men det är upp till staten att ta ett beslut. Vanliga människor ser inte till det problemet utan vill bara ha vård snabbt. Tid är guld värt, säger Youssef Abu Mashyekh.

ANNONS