Kunskapsbaserad. Hur kommer framtidens skola att se ut?
Kunskapsbaserad. Hur kommer framtidens skola att se ut?

Mattias Karlsson: Framtidens skola kan inte vara lik dagens

Elever är inte bara individer, de är också framtida samhällsmedborgare.

ANNONS
|

"Utbildning är en stor utmaning nu. Om vi inte förändrar sättet som vi lär ut på kommer vi att få problem om 30 år. Det som vi lär ut till våra barn handlar om det som hänt de senaste 200 åren, det är kunskapsbaserat. Och vi kan inte lära våra barn att konkurrera med maskinerna – de är smartare. Vi måste lära oss något unikt så att maskinerna aldrig kan komma i fatt oss.”

Den kärnfulla profetian kommer från en av Kinas allra mest kända entreprenörer, Jack Ma, grundaren av it-koncernen Alibaba, när han blev intervjuad på World Economic Forum i januari. Följdfrågan från intervjuaren kom snabbt: Vad är det då barnen ska lära sig?

ANNONS

Värderingar, självständigt tänkande, samarbete och omtanke, svarade Jack Ma, vilket kan överraska. Om han har rätt borde ju skolan se helt annorlunda ut i framtiden. Är vi verkligen förberedda på det?

På torsdagen gästade föreläsaren Troed Troedson Frukostklubben på Halmstad Arena, ett arrangemang av Marknadsföreningen i Halland. Troedson är vad man skulle kunna kalla en framtidsspanare och hans föreläsning tog sikte på behovet av att förändras.

”Vi är på väg mot ett annat håll än vi tror vi är på väg”, sa han inledningsvis och menade att framtiden inte kommer att utvecklas som den har gjort de senaste 150 åren, den kommer att gå åt ett annat håll. Frågan är bara åt vilket håll.

Sen tog han upp en rad välkända exempel på företag och företeelser för att visa hur snabbt förändringar kan komma. På kort tid har Spotify ruskat om hela musikbranschen och detsamma kan sägas om sajten Airbnb som hotar den traditionella hotellbranschen eller bilföretaget Tesla som från ingenstans utmanar den stora bilindustrin. Även Metoo-kampanjen har på kort tid åstadkommit mer förändring än politiken någonsin kan drömma om.

”Vad är det som gör att de traditionella företagen inte klarar av att se runt hörnet?”, undrade Troed Troedson.

ANNONS

För att sammanfatta är det två megatrender som påverkar samhället i grunden, dels den teknologiska utvecklingen, dels globaliseringen. Med allt mer automatisering och digitalisering förändras arbetsmarknaden, jobb försvinner och nya skapas. Den teknologiska utvecklingen innebär många möjligheter, men som sagt också svåra utmaningar.

Med globaliseringen kommer hela världen närmare oss, och på samma sätt rymmer den både möjligheter och utmaningar. Eller som Troed Troedson beskriver det:

”Det stora problemet i Sverige är att resten av världen håller på att bli lika bra som oss.”

Så vad behöver vi då göra? Allt kokar faktiskt ner till att vi måste satsa på skolan. Frågan är bara vilken sorts skola. Jag tror att kunskaper trots allt fyller en viktig funktion i framtiden, även om vi kan slå upp allt på internet. Men Jack Ma är något på spåret när han pratar om vikten av mjuka värden.

Elever är inte bara individer, de är också framtida samhällsmedborgare. Och då är det viktigt att lära sig värderingar, att samarbeta, att tänka självständigt och att ha omsorg om andra.

Det räcker faktiskt att titta på dagens samhälle med ökande polarisering och misstro för andra människor för att förstå att det behövs en förändring. Den måste börja i skolan.

ANNONS

ANNONS