Uppkopplad. Att antalet nej-sägare till fiber kom som en överraskning för Region Halland, är märkligt menar skribenten.
Uppkopplad. Att antalet nej-sägare till fiber kom som en överraskning för Region Halland, är märkligt menar skribenten.

Misslyckad skrämseltaktik från Halmstad stadsnät

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Antalet nejsägare till fiber kom som en överraskning för Region Halland? Mycket märkligt eftersom resultatet borde vara betydligt sämre om det hade framgått för presumtiva kunder att det har skötts med en oseriös strategi.

Om man går tillbaka i kronologisk ordning från infomöte, installation till driftsättning i kommersiell drift har det inte kunnat skapas ett förtroende till ett välskött nät.

1. Informationsmöte där dimridåer lades ut angående operatörers anslutningsmöjligheter. Argument om en lösning ganska snart eftersom förhandlingar pågår? Blev tyvärr ingen snabb lösning med påföljd att operatörsbyte blev nödvändigt för många. Tänk på att ansluta er nu eftersom det senare blir betydligt dyrare, om inte annat höjer ni värdet på fastigheten? Då bör man betänka att vilka är i behov av den bandbredd och hastighet som fiber erbjuder? Jag kan garantera att ni är många som klarar er med den kapacitet som erbjuds med annan teknik. Nya faciliteter i framtiden som överföring av till exempel medicinsk data och annat krävande högre kapacitet kan knappast tvinga kunder till att ansluta sig till fiber, utan borde vara ett samhälleligt ansvar.

ANNONS

2. Installation av fibern där oklarheter som kostnad för grävning och dylikt inte blev densamma i olika områden?

3. Igångsättning med kommersiell drift där kunder drabbas av dålig service där operatör och nätägare inte kan enas om vem som är ägare till felet? Väntade själv i flera månader på grund av att nätägaren hade felet. (Hst Stadsnät).

Resultat: Vid en avreglering av marknaden släpps marknadskrafterna loss vind för våg med ett resultat där alla försämringar kommer upp till ytan. Nätägare och operatörer ser krasst till profiten och då blir service och underhåll eftersatt. När nätägare och operatör är densamma blir ansvarsfrågan tydligare och kvaliteten bra mycket bättre med automatik.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Sven-Bertil Roslund

Villshärad

ANNONS