Förbättrat skolresultat kan vara ett kvitto på att vi är på rätt väg

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Svar till Bo Gunnar Åkesson (M), 5/9.

Med all respekt för dina känslor bör vi nog ändå hålla oss i nutid och på väg mot framtiden när vi diskuterar förbättringar i skolans värld. Vi har inte råd att sätta en enda elev i ett icke självvalt utanförskap, som kan vara svårt för denne att ta sig vidare ifrån.

Skolans verksamhet har tydliga styrdokument och en värdegrund där individen står i fokus, vilket ger helt andra möjligheter och strategier att vända en negativ inlärningssituation i klassrummet jämfört med när barnet Bo Gunnar gick i skolan.

Du har helt rätt i att det finns många utmaningar och mycket att förbättra även i skolan, men att bygga upp en sorts ”stöd-särskola” i skolan är inte lösningen. Stödfunktionen finns redan i form av specialpedagoger, ämnespedagoger, elevhälsa, resurspersoner och elevassistenter. Möjligheten att ibland kunna välja att arbeta utanför klassen likaså.

ANNONS

Kanske kan man ta årets förbättrade resultat i åk 6 och 9 samt en nästan åttaprocentig ökning av andelen behöriga till gymnasiet, som ett kvitto på att vi är på rätt väg?

Tina Hildesjö Persson (S)

Maria Hedin (S)

Hylte

ANNONS