"Att påtvinga SJ en skyldighet att ge andra operatörer tillgång till SJ:s säljkanaler strider om något mot principerna om fri och sund konkurrens."
"Att påtvinga SJ en skyldighet att ge andra operatörer tillgång till SJ:s säljkanaler strider om något mot principerna om fri och sund konkurrens." Bild: Johan Nilsson/TT

Konkurrensutsatt SJ utvecklar tågresandet

Det är absurt att SJ skulle behöva marknadsföra och sälja konkurrenters produkter, skriver Christer Fritzon, vd för SJ AB.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Den svenska järnvägsmarknaden har gått från monopol till en helt avreglerad och konkurrensutsatt marknad. Sund konkurrens gynnar resenärer och samhället. Nu höjs röster som föreslår att SJ ska sälja konkurrenternas biljetter. Kunderna blir förlorarna om konkurrensen sätts ur spel.

Det har höjts röster som föreslår att våra konkurrenter ska ha rätt att sälja sina biljetter i våra säljkanaler. Skälet sägs vara konkurrensneutralitet.

Vi tycker att det är märkligt att förslagen endast gäller SJ och tågbranschen om det nu ska vara i sann konkurrensneutral anda. Det största problemet är att dessa idéer inte främjar utan tvärtom hämmar konkurrensen och därför inte är till gagn för kunderna. Det är därför det i andra branscher inte finns något tvång för aktörer där staten är ägare att sälja konkurrenters erbjudande.

ANNONS

SJ.se är inte en unik försäljningskanal. Det finns över 600 manuella och digitala återförsäljare av SJ:s tågbiljetter runt om i hela Sverige. Alla tågoperatörer har ett ansvar att driva sin försäljning genom dessa kanaler.

Det är absurt att SJ skulle behöva marknadsföra och sälja konkurrenters produkter. Det skulle innebära att andra tågoperatörer inte behöver stå för kostnaden för att driva sin egen verksamhet.

Kunderna vinner på konkurrens. Den tjänar som drivkraft för alla aktörer att förbättra sina produkter, prissättningen, kundservice, distribution, webbsidor och appar. Att påtvinga SJ en skyldighet att ge andra operatörer tillgång till SJ:s säljkanaler strider om något mot principerna om fri och sund konkurrens.

Konkurrensen på den svenska järnvägen har inneburit en betydligt bättre resandeutveckling jämfört med andra europeiska länder under samma period.

Revideringen av EU:s tågpassagerarförordning följs av SJ med stort intresse. Så fort den har beslutats kommer vi att göra erforderliga anpassningar. Sedan 2014 har SJ säkerställt en öppen och icke-diskriminerande tillgång till det centrala bokningssystemet, på motsvarande sätt som vid avregleringen av apoteksmarknaden.

Den centrala receptdatabasen avskildes från Apoteket och gjordes tillgänglig för samtliga aktörer. Däremot tvingades Apoteket inte att sälja konkurrenternas produkter i sina säljkanaler.

Målet från SJ:s ägare är att, inom ramen för affärsmässighet, leverera tågtrafik till människor över hela Sverige. Att vara lönsam är en sak, men SJ:s främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med tåget. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand.

ANNONS

Tågresandet ökar när nya tågoperatörer når nya kunder, inte när nya tågoperatörer delar på de kunder som redan tänkt sig köpa en resa av SJ. Därför har SJ valt att sälja resor från andra tågoperatörer som kompletterar SJ:s erbjudande.

En reglering av biljettförsäljningen skulle hämma konkurrensen och vara ett hinder för innovation av nya smarta tjänster, produkter och erbjudanden som gynnar kunderna och utvecklar tågresandet.

Crister Fritzson

vd, SJ AB

ANNONS