Ett nytt förslag som gynnar hela Halland

Förutom att man får igång trafiken snabbt, får hela Halland kraftigt förbättrade, direkta förbindelser mot Blekinge och Norra Skåne. Tågdebattören Göran Nilsson lyfter ett förslag för Markarydsbanan.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Debatt 10/9. Turerna kring Markarydsbanan har varit många, men det verkar inte som man är mycket närmare en lösning! I viss mån kan jag förstå beslutsvåndan, då man verkligen kan ifrågasätta hur stor den lokala och regionala trafiken i realiteten blir.

Pågatågstrafiken från Markaryd söderut är inte någon större framgång. Då Markaryds resandeströmmar huvudsakligen går söderut eller mot Kronoberg, kan man verkligen fråga sig hur dagens kollektivtrafik (en svagt utnyttjad daglig busstur) skall kunna expandera så att det finns underlag för timtrafik, eller ens varannantimmestrafik.

Att bygga stationer i Veinge och Knäred ger inget större resandetillskott. Knäred är litet och har relativt liten pendling. Skolresor med mera riktar sig mot Laholm – dit tåget inte går. Veinge ligger nära Halmstad och restidsvinsten är för liten för att tåget skall konkurrera med busstrafikens höga turtäthet (jämför Oskarström som är en betydligt större ort men som är den minsta stationen på HNJ-banan).

ANNONS

Det som kan hjälpa upp situationen är den interregionala trafiken! Men då måste det vara genomgående tåg Göteborg–Malmö/Kristianstad med god standard, inte lokaltåg med flera byten!

SJ har nu kommit med ett förslag att köra Göteborg–Malmö som egentrafik, med uppehåll även på mindre stationer. Länstrafikbiljetter kan gälla inom regionen genom biljettsamarbete.

Detta är en billig lösning för Region Halland! Det är också en lösning som kan starta omgående, och som inte behöver invänta investeringar på Halmstad C. Förutom att man får igång trafiken snabbt, får hela Halland kraftigt förbättrade, direkta förbindelser mot Blekinge och Norra Skåne. Det fordras inte heller några investeringar i fordon.

De interregionala tågen kan senare kompletteras med lokaltåg om resandeutvecklingen så kräver.

Genom biljettsamarbete i norra delen av länet ökar kapaciteten även mot Göteborg, något som är i högsta grad är behövligt, och Åsa kan få fler förbindelser, även söderut bortom Halmstad.

Alltså är det egentligen bara för regionen att säga ja och teckna ett samarbetsavtal vad gäller biljetter, så kan trafiken vara igång nästa år! Inte med pågatåg utan med ett tågsystem som är mer anpassat till den verkliga situationen!

ANNONS

Göran Nilsson, tågdebattör

ANNONS